دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ 01 July 2024
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۷۴۵۹۷

به قدرت رسیدن ایران در منطقه ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد| آیا خاورمیانه می‌تواند قبل از اینکه دیر شود جلوی ظهور ایران را بگیرد؟

به قدرت رسیدن ایران در منطقه ممکن است اجتناب‌ناپذیر باشد| آیا خاورمیانه می‌تواند قبل از اینکه دیر شود جلوی ظهور ایران را بگیرد؟
جروزالم پست در یادداشت تحلیلی جدیدی به افزایش قدرت ایران در منطقه و کاهش قدرت ایالات متحده پرداخته است. 
نویسنده
زهرا غفوری

این نشریه اسرائیلی نوشت: ایران در این مدت با عربستان سعودی آشتی کرده و به دنبال باز کردن صفحه جدیدی از روابط با مصر بوده است. تهران همچنین از نشست اخیر کشورهای مسلمان در گامبیا برای انزوای بیشتر اسرائیل و همکاری بیشتر استفاده کرد. جمهوری اسلامی اساساً می‌خواهد منطقه را برای نیازهای خود برباید و از نیروهای نیابتی در لبنان، یمن، عراق و سوریه برای پیگیری این اهداف استفاده کند.

احتمال کمی وجود دارد که ایران به این زودی‌ها از این اهداف عقب‌نشینی کند. به نظر می‌رسد کشورهای خلیج می‌دانند که اکنون ایران در حال صعود است. آنها دیده‌اند که چگونه حمایت ایران از حماس به ۷ اکتبر و در نتیجه جنگ گسترده منجر شد. آنها می‌دانند که حوثی‌ها در یمن می‌توانند توسط ایران برای حمله به کشتی‌ها و پایتخت‌هایشان عملیاتی شوند. عراق و سوریه هم گروگان ایران هستند و هیچ نیروی متعادل کننده‌ای وجود ندارد.

در عراق، ایالات متحده نیروهایی در اقلیم کردستان دارد، اما منطقه خودمختار کردستان نسبت به چندین سال پیش بسیار ضعیف‌تر شده است. ایران با بازی احزاب سیاسی کرد در برابر یکدیگر و استفاده از بغداد در برابر اربیل به این مهم دست یافته است.

سپس سوریه است. چندین سال پیش، به نظر می‌رسید که روس‌ها پس از مداخله در سال ۲۰۱۵، دست برتر را در همسایه شمال شرقی اسرائیل دارند. با این حال، مسکو در سال ۲۰۲۲ به اوکراین حمله کرد و اکنون بر جنگ در آنجا متمرکز شده است. این امر ایران را قادر به شکوفایی و گسترش در سوریه کرده است.

بنابراین واضح است که ایران به استفاده از سوریه به عنوان سکوی پرتاب برای تهدید منطقه، استفاده از آن برای انتقال سلاح به حزب‌الله لبنان و همچنین تهدید نیروهای آمریکایی ادامه خواهد داد. در ماه ژانویه، کتائب حزب الله عراق که مورد حمایت ایران است، حتی پهپادهایی را پرتاب کرد که سربازان آمریکایی را در اردن کشتند.

معاملات منطقه‌ای نام بازی در حال حاضر است. چین با ایران و عربستان سعودی معامله کرد. روسیه هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی (پهپاد) وارد می‌کند. ایران از نیروهای نیابتی خود برای حمله به اسرائیل استفاده می‌کند. همه اینها نشان دهنده روندی است که می‌تواند به تهران قدرت بیشتری در منطقه بدهد. چندین سال پیش معلوم نبود ایران این همه قدرت را در منطقه داشته باشد.

منبع:جروزالم پست

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی